Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Rowery i ramy > Kategorie rowerów - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Kategorie rowerów - to trzeba wiedzieć

 

Katalog jest po to, żeby można zapoznać się z ofertą rynku i porównać dane. Dlatego  sami segregujemy parametry, sami je wklepujemy, a potem jeszcze wielokrotnie sprawdzamy korzystając z wszelkich możliwych źródeł po to, żeby łatwo można porównać cechy produktu i wybrać najodpowiedniejszy.

Jak wyglądają oferty handlowe, wiemy. Pełno jest tego w sieci, a na każdym rogu straszy jakiś billboard gwarantujący najlepsze osiągi czy cenę zachwalanego produktu. W rzeczywistości pomiędzy reklamą a ofertą handlową leży przepaść na miarę Rowu Mariańskiego

Rower to kompozycja, nie tylko zespół komponentów i nie należy analizować danych wyłącznie poprzez zastosowany dobór części. Sensownie porównywać można wyłącznie w obrębie odpowiednich kategorii przeznaczenia i oczywiście ceny. Żeby pomóc zdefiniować oczekiwania i dopiero w ramach poszczególnych grup wyłonić te, które interesują docelowego użytkownika, przedstawiamy krótkie informacje o przeznaczeniu poszczególnych typów rowerów.

MTB

foto: Suntour   
Wciąż najpopularniejszą grupą rowerów użytkowanych i sprzedawanych w Polsce są rowery „górskie”. Jest po temu kilka powodów, a najważniejszy to wszechstronność większości modeli. Typowym przedstawicielem MTB jest hardtail (rower z amortyzacją przedniego koła). Świetnie poradzi sobie zarówno w czasie wyścigu, maratonu czy też w trakcie niedzielnej wycieczki lub codziennego treningu. Rower MTB ma w założeniu służyć użytkowi sportowemu, dlatego konstruktorzy stawiają szczególny akcent na efektywność i tempo poruszania się w terenie. Stąd wynika niska pozycja rowerzysty nad kierownicą i geometria sprzyjająca szybkim manewrom oraz błyskawicznemu przyspieszaniu.

Rowery klas MTB i MTB XCM (maraton) charakteryzują się w terenie olbrzymią uniwersalnością, to predestynuje je także do użycia w kwalifikowanej turystyce górskiej. Opony są znacznie szersze i wyższe od tych stosowanych w trekkingach i szosówkach, co zapewnia dużą dozę komfortu. Wyraźny bieżnik zapewnia dobrą przyczepność poza utwardzonymi drogami i odporność na uszkodzenia. Niestety są z tego powodu cięższe i wymagają sporo siły, żeby je rozpędzić i utrzymać w rotacji. Gorzej też sprawują się na asfalcie. Mocna rama i komponenty stworzone, by przetrzymać użytkowanie w ciężkim terenie, opłacone jest jednak sporą masą lub bardzo wysoką ceną.

Rowery górskie (czyli MTB) budowane są na kołach o różnych średnicach zewnętrznych od klasycznego 26, poprzez 27,5 do 29".

Rowery MTB występują w kilku poważnie różniących się od siebie rodzajach:

  • Do klasy MTB XC zaliczyliśmy wyczynowe rowery do konkurencji cross country, zarówno fulle (rowery z amortyzacją obu kół), jak i hardtaile (z przednim amortyzatorem) o skoku - 80 mm i najbardziej zaawansowanym osprzęcie napędu Shimano XT/XTR lub SRAM X.0/XX.
  • w klasie MTB XCM znajdują się rowery (full i hardtail) o nieco większym skoku amortyzacji 100-120 mm. Ponieważ wielkość koła wpływa na dzielność pokonywania terenu, modele na większych kołach mają często mniejszy skok niż porównywalne. Cechą charakterystyczną jest osprzęt na poziomie minimum Shimano Deore/ SRAM SX.5.
  • Klasę MTB stanowią rowery z amortyzatorem przednim lub full o zacięciu sportowym, ale na osprzęcie z poziomu Shimano Alivio/Deore lub SRAM SX5/SX4. W klasie tej znalazły się zarówno modele z 27, jak i 24 przełożeniami.
  • MTB/ATB to rowery górskie bez aspiracji sportowych. W tej grupie znalazły się rowery z napędem 24-biegowym, ale wyposażone w zintegrowane klamkomanetki Shimano klasy EZ-Fire lub SRAM 3.0 oraz niższe w hierarchii.

Plusy:

  • efektywność na podjazdach,
  • łatwość obsługi
  • olbrzymia uniwersalność w terenie.

Minusy:

  • na asfaltach wolniejsze niż rowery na kołach 700c
  • pozycja rowerzysty wymaga przyzwyczajenia.

1 2 3 4 5 6 7 8

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj