Buty - to trzeba wiedzieć
Numer obuwia
Buty rowerowe numerowane są według standardów dotyczących obuwia klasycznego. I tak, jak przy zakupach każdych butów najważniejsze jest ich przymierzenie!
Budowa
Pedały zatrzaskowe wymagają specjalnych butów z gniazdami do montażu bloków. Jedną z najważniejszych cech butów rowerowych jest sztywność podeszwy. Im jest ona sztywniejsza tym lepiej przekazywana jest energia kolarza. W tego typu obuwiu chodzić jest trudno, jeżeli jeszcze mamy szosowe bloki pedałów zatrzaskowych, to stąpanie może być nawet niebezpieczne i grozić choćby zwichnięciem kostki. Buty MTB mają agresywny protektor pozwalający stąpać po błocie i innych śliskich nawierzchniach często z dodatkowymi kołkami. Buty do jazdy turystycznej i rekreacyjnej muszą być bardziej uniwersalne i pozwalają na swobodne chodzenie. Właśnie dlatego szerokość podeszwy pod śródstopiem i w okolicach pięty jest porównywalna. W wyczynowych butach ze względu na obniżenie masy obuwia podeszwa na piętach jest bardzo wąska.
W zależności od stylu jazdy należy poszukiwać kompromisu pomiędzy sztywnością podeszwy - efektywnością, a elastycznością – komfortem.
Kompatybilność z zatrzaskami
Należy to sprawdzić przed zakupem, gdyż niektórzy producenci, szczególnie butów szosowych zastrzegają sobie kompatybilność butów z wybranymi systemami pedałów. Warto o to zapytać sprzedawcę.
Orientacyjne zestawienie rozmiarów obuwia wg różnych systemów miar | |||||
Damskie |
Męskie | ||||
EU |
USA |
GB |
EU |
USA |
GB |
34 |
3 ½ |
2 |
|
|
|
35 ½ |
4 ½ |
3 |
|
|
|
36 |
5 |
3 ½ |
|
|
|
37 |
5 ½ |
4 |
|
|
|
37 ½ |
6 |
4 ½ |
|
|
|
38 |
6 ½ |
5 |
|
|
|
39 |
7 |
5 ½ |
|
|
|
39 ½ |
7 ½ |
6 |
|
|
|
40 |
8 |
6 ½ |
|
|
|
40 ½ |
8 ½ |
7 |
40 ½ |
7 ½ |
7 |
|
|
|
41 ½ |
8 |
7 ½ |
|
|
|
42 |
8 ½ |
8 |
|
|
|
42 ½ |
9 |
8 ½ |
|
|
|
43 |
9 ½ |
9 |
|
|
|
44 ½ |
10 ½ |
10 |
|
|
|
45 ½ |
11 ½ |
11 |
|
|
|
47 |
12 ½ |
12 |
|
|
|
48 |
13 ½ |
13 |