Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Napęd > Przerzutki tylne - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Przerzutki tylne - to trzeba wiedzieć

image

Czyj system?
Shimano i SRAM stosują inną ilość linki ciągniętej przez manetkę. W systemie Shimano jest to 1:2 a w ESP 1:1, czyli gdy manetka Shimano pociągnie 1 mm przerzutka przesunie się o 2 mm. Natomiast manetka SRAM w jednym kliknięciu ciągnie 1mm linki czemu odpowiada ruch przerzutki o 1 mm. Dzięki temu system SRAM jest bardziej odporny na trudne warunki pracy. Z różnicy tych wartości wynika niekompatybilność obu systemów. Trzecim systemem są szosowe przerzutki i klamkomanetki firmy Campagnolo niewspółpracujące z żadnym z powyższych systemów.

Długość wózka
Przerzutki tylne różnią się odległością między kółeczkami, czyli tzw. długością wózka. Przerzutki z długim wózkiem lepiej działają, gdy stosuje się trójrzędowe korby w połączeniu z kasetami z największą koronką, o co najmniej 30 zębach. W przypadku kaset z największą koronką 34T użycie takich przerzutek jest konieczne. Jednak im dłuższy wózek tym mniejsza szybkość i precyzja działania przerzutki oraz większa skłonność ózak do kołysania się na nierównościach. Firma Shimano oznacza swoje przerzutki następująco: SS – to wózek najkrótszy, GS – wózek średniej długości, SGS – wózek długi. W rowerach szosowych najczęściej stosuje się wózki typu SS, a w górskich typu SGS.

Hamulec wózka
Tylne przerzutki moga być wyposazone w specjalny hamulec spowalniający ruch wózka przerzutki. Dzięki niemu łańcuch lepiej przylega do trybów kasety i jest mniej narażony na spadanie. Rozwiązanie to w modelach Shimano nazywa się  RD+ a w SRAM Type 2.

Średnica kółeczek wózka = ilość ząbków.
W zależności od tego, z jaką kasetą ma współpracować tylna przerzutka zmienia się średnica kółeczek. Dla kaset 8-biegowych kółeczka powinny mieć 10 ząbków, dla kaset 9 i 10-biegowych - 11 ząbków. Dla poprawienia współpracy w niskich grupach oraz przy kasetach o rozpiętości do 34 zębów (typu MegaRange) kółeczka przerzutki mogą mieć nawet 15 ząbków. Pozwala to także na skrócenie wózka.

Maksymalna liczba przełożeń.
Przerzutki tylne dedykowane są odpowiedniej ilości trybów w kasecie. Z doświadczenia wiemy, że przerzutki o większej liczbie max bez kłopotu współpracują z kasetami o mniejszej liczbie przełożeń.

Materiały i łożyska.
Podstawowym materiałem w konstrukcji tylnych przerzutek wyższych grup jest aluminium. W najdroższych grupach poddawane jest ono dodatkowej obróbce, np. kute, anodowane. Dla obniżenia masy oraz zwiększenia precyzji i sztywności konstruktorzy wprowadzają także części z włókien węglowych, tworzyw sztucznych lub tytanu (np. śruby). W niższych grupach większa część elementów jest wykonana ze stali. Najczęstszym typem łożysk stosowanych w kółeczkach przerzutek są łożyska ślizgowe na stalowych tulejach. Tylko w najdroższych konstrukcjach stosowane są uszczelniane maszynowe łożyska kulkowe lub łożyska ślizgowe z tulejami ceramicznymi.

Elektroniczne sterowanie
Coraz cześciej i odważniej producenci osprzętu Shimano i Campagnolo stosują elektroniczne przerzutki sterowane za pomocą specjalnych przycisków elektronicznych. Wbudowany w pantograf serwomechanizm przesuwa wózek i zmienia przełożenia.

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj