Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Napęd > Manetki - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Manetki - to trzeba wiedzieć

 

Jak chcesz zmieniać biegi?

W chwili obecnej współistnieją trzy główne systemy zmiany przełożeń dla rowerów górskich i dwa dla szosowych:

  • image
  • cynglowe - np. Rapid Fire Plus, EZ-Fire, Tap Fire (Shimano), Trigger (SRAM), Suntour. Do obsługi zmiany biegów używa się dźwigienek obsługiwanych kciukami i ewentualnie palcami wskazującymi
  • obrotowe – np. Grip Shift (SRAM), Revoshift (Shimano), Suntour. Biegi zmienia się obracając pierścień manetki 
  • w rowerach szosowych stosuje się zintegrowane klamkomanetki, w których biegi zmienia się dźwignią hamulcową i dodatkową dźwigienką np. STI (Shimano), Ergopower (Campagnolo), Double Tap (SRAM). W specjalistycznych rowerach do jazdy na czas stosuje się specjalne dźwigienki mocowane na końcówkach kierownicy. Nowością jest zmiana przełożeń guzikami specjalnych przełączników współpracujących tylko z elektronicznymi przerzutkami przednimi i tylnymi. Przełączniki takie są umieszczone w klamkomanetkach (w miescu normalnych manetek) oraz mogą być zdublowane i zamocowane w dowolnym miejscu na kierownicy.

Czyj system?

Shimano i SRAM w tylnych przerzutkach stosują inną ilość linki ciągniętej przez manetkę. W systemie Shimano jest to 1:2 a w ESP 1:1 i stąd wynika niekompatybilność tych dwóch systemów. Firma SRAM produkuje także modele manetek przeznaczone do współpracy z przerzutkami Shimano – są to modele: Attack, TRX w wersjach cynglowych. Szosowe przerzutki i klamkomanetki  nie są kompatybilne z żadnym z powyższych systemów.

Liczba obsługiwanych przełożeń. Musi być taka sama jak ilość rzędów kasety. W przypadku przerzutek przednich Shimano zainstalowano specjalny przełącznik pozwalający obsługiwać suporty dwu lub trójrzędowe. Ilość linki ciągniętej przez manetkę przerzutki tylnej odpowiada odległości pomiędzy sąsiednimi trybami kasety, a ta jest różna w zależności od ilości rzędów kasety.

Solo czy zintegrowane? Manetki zmiany przełożeń mogą występować jako oddzielny komponent lub być zintegrowane na wspólnej obejmie z dźwigniami hamulcowymi. Klamkomanetki są lżejsze niż odpowiednie modele dźwigni i manetek dostępnych solo. Manetki solo przeznaczone są głównie do współpracy z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi mającymi własne dźwignie.

Manetki do amortyzatorów. Coraz więcej zaawansowanych amortyzatorów przednich oraz tylnych jest konstruowanych tak, że na charakterystykę ich pracy można wpływać zdalnie specjalnymi manetkami montowanymi na kierownicy. W prostszych modelach sprowadza się to tylko do blokowania skoku. W najbardziej zaawansowanych można zmieniać charakterystykę pracy zarówno przedniego jak i tylnego amortyzatora w zależności od warunków terenowych – (więcej patrz Amortyzacja)

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj