Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Napęd > Korby - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Korby - to trzeba wiedzieć

image Standard mocowania na osi.
Korby kompatybilne są tylko z jednym typem osi lub łożysk suportowych. Dostępnych jest wiele systemów. W rowerach z dolnej półki najpopularniejsze jest mocowanie korb do osi suportowej „na kwadrat” i wielowypusty. W rowerach średniej dominują systemy z niezależnymi zewnętrznymi łożyskami oraz korbami ze zintegrowanymi osiami. W najbardziej wyrafinowanych konstrukcjach ram łożyska można wciskać  bezpośrednio w zgodzie z przeróżnymi systemami korb Press Fit.

Mocowanie zębatek
O ile zestaw korbowy jest rozbieralny to istnieje możliwość wymiany koronek suportu. Na rynku współistnieją różne standardy mocowania koronek, które zestawiamy w tabelach.

Rozpiętość przełożeń
W rowerach MTB najpopularniejsze są korby o trzech koronkach. Bardziej wyspecjalizowane rowery sportowe lub Enduro są zaopatrzone w mechanizmy dwutarczowe. W rowerach na kołach 26" najbardziej uniwersalnym doborem są koronki o następujących liczbach zębów: 42/32/24. Wśród trójtarczów z rodziny SRAM spotkamy zestaw 44 - 33 - 22. W rowerach na koła 29" na największych podjazdach przydaje się najmniejsza koronka z 22 zębami. Suporty dwurzędowe są bardzo zróżnicowane od wersji XC. W najbardziej prestiżowej grupie SRAM XX (26/39, 28/42 lub 30/45) wraz z odpowiednimi kasetami (11-36) pozwalają na odpowiednie przełożenia. Wydaje się jednak że przyszłość napędów MTB wyznacza nowa grupa zawodowa XX1 w której z przodu jest tylko jedna koronka suportu, a kaseta ma aż 11 trybów.

Do rowerów rekreacyjnych i turystycznych stosuje się koronki 48/36/26 i 48/38/28. W rowerach do DH stosuje się korby z jedną koronką, a w rowerach do innych dyscyplin ekstremalnych często mechanizmy korbowe tylko z dwiema koronkami (np. 32/22). W rowerach szosowych stosuje się korby z dwiema lub trzema tarczami. Rozpiętość przełożeń jest duża i zaczyna się od 56/44 a kończy na 52/42/30. Najpopularniejszymi są korby: 52/39 i 50/39 oraz w ostatnich latach coraz chętniej stosowane korby tzw. kompaktowe (CT) o rozstawie 50/34. Zobacz tabelę przełożeń w dziale „Kasety i wolnobiegi”

Długość korb
Odległość pomiędzy osią suportu a osią pedałów może wynosić od 165 do 180 mm. Niektórzy producenci oferują dany model korby w wielu rozmiarach o długościach różniących się o 2.5 mm. Długość korb należy dobrać odpowiednio do długości nóg i odległości suportu roweru od ziemi. Wraz ze wzrostem długości korb maleje kadencja a także maleje ich sztywność i odległość pedałów od podłoża. Więcej o doborze długości piszemy TUTAJ

Materiały i obróbka
Zdecydowana większość ramion korb produkowana jest z aluminium. Stosowanie innych materiałów (np. kompozytów węglowych) i technologii (np. spawanie z rur), choć poprawia trwałość, zwiększa sztywność lub obniża masę wpływa też negatywnie na cenę. W wyższych modelach często stosuje się kucie aluminium, które poprawia strukturę materiału i sztywność. Wysoką precyzję wyrobu (i cenę) zapewnia wycinanie korb i koronek na obrabiarkach sterowanych numerycznie (CNC). Niekiedy producenci stosują obie technologie przy produkcji mechanizmów korbowych. Koronki wykonywane są z aluminium i ze stali. Aluminiowe są lżejsze a stalowe trwalsze. Najczęściej spotykanym kompromisem jest wykonanie dużej i średniej koronki z aluminium a małej ze stali. Shimano stosuje rozwiązanie, w którym lekka koronka ze stali wzmocniona jest bocznie kompozytowym pierścieniem.

BMX
Korby przeznaczone do rowerów BMX mają inną średnicę wkładu suportu i są wykonane inaczej niż klasyczne górskie. Na specjalnych osiach z mikrowielowypustami mocuje się ramiona (najczęściej spawane z rur) a koronkę przykręca się jedną śrubą do ramienia. Dostępne są także korby, w których oba ramiona oraz oś wykonane zostały z jednego kawałka materiału (i tworzą nierozbieralną całość).

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj