Napęd

Przerzutki tylne - to trzeba wiedzieć
Czyj system? Shimano i SRAM stosują inną ilość linki ciągniętej przez manetkę. W systemie Shimano jest to 1:2 a w ESP 1:1, czyli gdy manetka Shimano pociągnie 1 mm przerzutka przesunie się o 2 mm. Natomiast manetka SRAM w jednym kliknięciu ciągnie 1mm linki czemu odpowiada ruch przerzutki o 1 mm. Dzięki temu system SRAM jest bardziej odporny na trudne warunki pracy. Z różnicy tych wartości wynika niekompatybilność obu systemów. Trzecim systemem są szosowe przerzutki i klamkomanetki firmy Campagnolo niewspółpracujące z żadnym z powyższych systemów.

Przerzutki przednie - to trzeba wiedzieć
Mocowanie. Przerzutka przednia może być mocowana do roweru na trzy sposoby: obejmą do rury podsiodłowej (lub jej namiastki w niektórych ramach rowerów z pełną amortyzacją). Występują obejmy o średnicach 28.6 mm, 31.8 mm i 34.9 mm, ale coraz popularniejsze jest produkowanie przerzutek z obejmą w rozmiarze 34.9 mm i dodawanie podkładek redukcyjnych pozwalających na montaż do rur o mniejszych średnicach,

Manetki - to trzeba wiedzieć
Jak chcesz zmieniać biegi? W chwili obecnej wystepują następujące systemy zmiany przełożeń dla rowerów górskich i dwa dla szosowych: cynglowe - np. Rapid Fire Plus, EZ-Fire, Tap Fire (Shimano), Trigger (SRAM), Suntour. Do obsługi zmiany biegów używa się dźwigienek obsługiwanych kciukami i ewentualnie palcami wskazującymi

Kasety i wolnobiegi - to trzeba wiedzieć
Liczba przełożeń = szerokość kasety i łańcucha. Liczba przełożeń musi być identyczna z liczbą przełożeń obsługiwanych przez manetkę. Wynika z niej także szerokość łańcucha i szerokość kasety. W praktyce przy wymianie kasety wystarczy tylko wiedzieć ile ma mieć rzędów.

Łańcuchy - to trzeba wiedzieć
Liczba przełożeń = szerokość łańcucha. Ze względu na różne szerokości, łańcuch trzeba dobrać do ilości przełożeń (szerokości) kasety lub wolnobiegu. Ważna jest tu szerokość nie tylko zewnętrzna, wyrażona długością sworznia, ale również wewnętrzna będąca szerokością rolki. W tabeli podajemy zestawienie szerokości łańcuchów. W zależności od producenta długość sworzni może się różnić od podanych w tabeli.

Korby - to trzeba wiedzieć
Standard mocowania na osi. Korby kompatybilne są tylko z jednym typem osi lub łożysk suportowych. Dostępnych jest wiele systemów. W rowerach z dolnej półki najpopularniejsze jest mocowanie korb do osi suportowej „na kwadrat” i wielowypusty. W rowerach średniej dominują systemy z niezależnymi zewnętrznymi łożyskami oraz korbami ze zintegrowanymi osiami. W najbardziej wyrafinowanych konstrukcjach ram łożyska można wciskać bezpośrednio w zgodzie z przeróżnymi systemami korb Press Fit.

Osie i łożyska suportu - to trzeba wiedzieć
Standard mocowania.Osie suportowe kompatybilne są tylko z jednym typem korb. Wśród rowerów nieskomplikowanych najpopularniejszymi są mocowania „na kwadrat” i na wielowypusty. Mocowanie na wielowypust jest sztywniejsze i trwalsze od klasycznego - „na kwadrat”. W legendzie opisujemy dostępne systemy.