Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Koła > Piasty - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Piasty - to trzeba wiedzieć

image Ilość szprych
Ilość otworów na szprychy musi być taka sama jak w obręczy. Standardem są koła 32-szprychowe. Koła o mniejszej ilości szprych będą lżejsze. Niegdyś uważano, że 36 szprych wpływa na zwiększenie trwałości i stabilności a także łatwość centrowania, ale dzięki postępowi technologicznemu i materiałowemu już tak nie jest.

Średnica kołnierzy piast
Kołnierze o większej średnicy („wyższe”) dzięki możliwości zastosowania krótszych szprych pozwalają zapleść mocniejsze i sztywniejsze koło.
Piasta tylna dla kasety czy wolnobiegu? Piasta dla kasety ma bębenek z naciętymi wielowypustami, natomiast piasta dla wolnobiegu ma na kołnierzu nacięty gwint, na który nakręca się wolnobieg (zobacz: Kasety i wolnobiegi).

Średnice osi i szerokości piast
Zarówno w piastach przednich jak i tylnych mogą wystąpić osie o różnych średnicach, np. stosowany w celu podniesienia stabilności koła i usztywnienia widelca standard osi przednich ø20 mm czy nowy standard z osią ø15 mm. Także same piasty mogą mieć różne szerokości. Do współpracy z daną piastą musi być przystosowana rama i amortyzator przedni. Dostępne średnice i szerokości zestawiamy w tabeli.

Zaciski
Najpopularniejszym obecnie sposobem mocowania piasty z osią o średnicy 9 mm jest jej zaciskanie zaciskiem mimośrodowym (tzw. szybkozamykaczem). Wariacją tego rozwiązania jest znacznie lepsza pod wszystkimi względami są zaciski z osia o średnicy 15 mm bezpośrednio wkręcane do haków widelca. Innymi rozwiązaniami stosowanymi w przednich piastach są osie „Maxle” firmy Rock Shox lub ośki o średnicy 20 mm mocowane śrubami lub patentowymi zaciskami (zobacz: Amortyzatory przednie). Innym sposobem jest skręcanie dwoma śrubami. Taki sposób stosuje się w rowerach typu BMX, DH, SS, DJ itp., a także w najtańszych piastach. Tylne piasty szosowe, podobnie jak przeważająca część tylnych piast w MTB zaciskane są szybkozamykaczami, ale ponieważ rozstaw haków ram szosowych i MTB różni się szerokością (odpowiednio 130 i 135 mm) nie są ze sobą kompatybilne. Coraz więcej rowerów MTB wyposażana jest w zaciski wkręcane do haków ramy. Mają one najczęściej rozmiar 12x142 mm ale istnieją wyjątki o mniej lub bardziej niestandardowych wymiarach.

Kompatybilność z kasetą
Bębenek tylnej piasty musi być przystosowany do konkretnej kasety, czyli musi mieć odpowiedni kształt wielowypustu oraz szerokość dostosowaną do ilości rzędów kasety (zobacz: Kasety i wolnobiegi).

Kompatybilność z tarczą hamulcową
Tarcze hamulcowe mogą być przykręcane do piasty sześcioma (standard IS) śrubami. Shimano wprowadziło jeszcze jeden standard mocowania tarcz zwany Center Lock, w którym tarcza nasuwana jest na wielowypust nacięty na kołnierzu piasty i blokowana nakrętką.

Materiały
Znakomita większość piast ma korpus wykonany z aluminium. Spotykane są także piasty o korpusach wykonanych w całości z karbonu lub łączące karbon z aluminiowymi kołnierzami. Natomiast osie piast ze względu na duże obciążenia najczęściej wykonywane są ze stali Cr-Mo. W piastach wysokiej klasy osie mogą być wykonane z aluminium lub tytanu.

Łożyskowanie
Aby piasty stawiały najmniejszy opór toczny w ich konstrukcji stosuje się łożyska. Mogą to być rozbieralne łożyska regulowane, w których w korpusie piasty znajduje się wewnętrzna bieżnia, na oś nakręca się tzw. konus z zewnętrzną bieżnią a pomiędzy nimi obracają się kulki. Zaletą tego łożyskowania jest możliwość wymiany zużytych elementów (kulek, konusów) oraz możliwość dokładnej regulacji. Rozwiązanie to stosuje we wszystkich piastach firma Shimano. W piastach z łożyskami „maszynowymi” zastosowano łożyska, w których zewnętrzna i wewnętrzna bieżnia oraz kulki stanowią nierozbieralną całość i wtłoczone są w korpus piasty. Ich zaletami są trwałość i bezobsługowość, jednak nie dają one możliwości kasowania większych luzów a gdy się zużyją konieczna jest wymiana całych łożysk. Łożyska ceramiczne od niedawna są stosowane w rowerach. Mogą być całoceramiczne lub hybrydowe. W tych pierwszych i bieżnie i kulki są wykonane z materiałów ceramicznych (azotek krzemu, dwutlenek cyrkonu). W hybrydowych tylko kulki są ceramiczne. Elementy ceramiczne są dużo wytrzymalsze na ścieranie i zużycie przy znacznie niższej wadze, a ze względu na gładsze wykończenie zmniejszaja opory tarcia.Generalna zasada: im więcej łożysk, tym lepiej – zwiększają one trwałość piasty.

Piasta

Szerokość

Średnica osi

Przednia 100 mm 8 mm
100 mm 15 mm
110 mm 20 mm
Tylna 130 mm (ROAD) 10 mm
135 mm (MTB) 10 mm
135 mm 12 mm
150 mm 12 mm
165 mm 12 mm

 

image Koła jako całość. Wiele firm sprzedaje gotowe koła. Zaletami takiego wyboru są: optymalny dobór komponentów przeznaczonych do konkretnych zastosowań i z podobnej grupy cenowej oraz profesjonalny montaż i centrowanie.

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj