Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Kategorie > MTB rejestrujzaloguj

MTB

                                                                           foto: SR Suntour
Wciąż najpopularniejszą grupą rowerów użytkowanych i sprzedawanych w Polsce są rowery „górskie”. Jest po temu kilka powodów, a najważniejszy to wszechstronność większości modeli.

Typowym przedstawicielem MTB jest hardtail (rower z amortyzacją przedniego koła). Świetnie poradzi sobie zarówno w czasie wyścigu, maratonu czy też w trakcie niedzielnej wycieczki lub codziennego treningu. Rower MTB ma w założeniu służyć użytkowi sportowemu, dlatego konstruktorzy stawiają szczególny akcent na efektywność i tempo poruszania się w terenie. Stąd wynika niska pozycja rowerzysty nad kierownicą i geometria sprzyjająca szybkim manewrom oraz błyskawicznemu przyspieszaniu.

Rowery klas MTB i MTB XCM (maraton) charakteryzują się w terenie olbrzymią uniwersalnością, to predestynuje je także do użycia w kwalifikowanej turystyce górskiej. Opony są znacznie szersze i wyższe od tych stosowanych w trekkingach i szosówkach, co zapewnia dużą dozę komfortu. Wyraźny bieżnik zapewnia dobrą przyczepność poza utwardzonymi drogami i odporność na uszkodzenia. Niestety są z tego powodu cięższe i wymagają sporo siły, żeby je rozpędzić i utrzymać w rotacji. Gorzej też sprawują się na asfalcie. Mocna rama i komponenty stworzone, by przetrzymać użytkowanie w ciężkim terenie, opłacone jest jednak sporą masą lub bardzo wysoką ceną.

Rowery górskie (czyli MTB) budowane są na kołach o różnych średnicach zewnętrznych od klasycznego 26, poprzez 27,5 do 29".

Rowery MTB występują w kilku poważnie różniących się od siebie rodzajach:

  • Do klasy MTB XC zaliczyliśmy wyczynowe rowery do konkurencji cross country, zarówno fulle (rowery z amortyzacją obu kół), jak i hardtaile (z przednim amortyzatorem) o skoku 80 -100 mm i  najbardziej zaawansowanym osprzęcie napędu Shimano XT/XTR lub SRAM X.0/XX oraz napędy 1x11 SRAM X01/XX1
  • w klasie MTB XCM znajdują się rowery (full i hardtail) o nieco większym skoku amortyzacji 100-120 mm. Ponieważ wielkość koła wpływa na dzielność pokonywania terenu, modele na większych kołach mają często mniejszy skok niż porównywalne. Cechą charakterystyczną jest osprzęt na poziomie minimum Shimano Alivio-Deore/ SRAM SX.5-X.7
  • Klasę MTB stanowią rowery z amortyzatorem przednim lub full o zacięciu sportowym, ale na osprzęcie z poziomu Shimano Alivio lub SRAM SX5
  • MTB/ATB to rowery górskie bez aspiracji sportowych. W tej grupie znalazły się rowery z napędem 24-biegowym, ale wyposażone w zintegrowane klamkomanetki Shimano klasy EZ-Fire lub SRAM 3.0 oraz niższe w hierarchii.

Plusy:

  • efektywność na podjazdach,
  • łatwość obsługi
  • olbrzymia uniwersalność w terenie.

Minusy:

  • na asfaltach wolniejsze niż rowery na kołach 700c
  • pozycja rowerzysty wymaga przyzwyczajenia.

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj