Enduro
![]() |
foto: Daniel Geiger (Scott) |
W ten sposób nazywamy bardzo specyficzne rowery. Mają służyć wielogodzinnemu zmaganiu się z najtrudniejszymi szlakami górskimi.
Wielu producentów stosuje własne określenia dla tego nurtu: mówi się o nich all mountain albo trail, my przyjęliśmy określenie enduro, bo pasuje nam jak nic innego do długiego, często wielodniowego wyczynu, podczas którego sprzęt i uczestnicy doprowadzani są na skraj możliwości.
Rowery ENDURO to pojazdy, których ze względu na mocniejszą budowę i cięższe, trwalsze komponenty nie używa się podczas zawodów XC ani XCM. Zaliczyliśmy do tej grupy rowery z amortyzacją obydwu kół (skok 120-160 mm) oraz hardtaile z widelcami o skoku 130-150 mm.
Enduro zostały stworzone do poruszania się w najtrudniejszych warunkach terenowych i na długich dystansach, dlatego w naszej klasyfikacji zawsze mają hamulce tarczowe. Wyrafinowana technologia amortyzacji pozwala na sprawne poruszanie się na podjazdach, ale zawieszenie jest tak skonstruowane, żeby w ciężkim terenie zapewnić wysoką szybkość zjazdu, komfort i bezpieczeństwo.
Plusy:
- większa niż w przypadku rowerów MTB trwałość konstrukcji,
- dobre własności trakcyjne na podjazdach,
- doskonałe własności trakcyjne na zjazdach,
- wysoki komfort.
Minusy:
- większa masa w porównaniu do klasy MTB XCM,
- stosunkowo wysokie ceny,
- zupełnie niepraktyczne na asfalcie.