Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Inne > Wsporniki siodła - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Wsporniki siodła - to trzeba wiedzieć

 

image Średnica wewnętrzna rury podsiodłowej ramy
Średnica wspornika musi odpowiadać dokładnie średnicy wewnętrznej rury podsiodłowej, w przeciwnym wypadku najczęściej dochodzi do uszkodzenia ramy. Niedokładność rzędu 0.2 mm wyklucza stosowanie wspornika. Wiele firm produkuje swoje wsporniki w jednym lub w dwóch rozmiarach i oferuje specjalne tuleje redukcyjne. Doświadczenie uczy, że nawet w przypadku produktów firm o wysokiej renomie takie rozwiązania nie zawsze się sprawdzają.

Długość i przeznaczenie
Wsporniki szosowe są najczęściej krótsze od tych przeznaczonych do MTB, również ze względu na trwałość i wytrzymałość nie należy stosować szosowych w rowerach MTB. Wsporniki szosowe mają najczęściej długość 200 - 250 mm. Wśród wsporników do rowerów górskich standardem jest 350 mm, ale spotykane są też znacznie dłuższe, o długości nawet 430 mm. Wspornik powinien mieć na rurze zaznaczoną wysokość, do której musi być wsunięty w ramę i absolutnie nie wolno go wysuwać bardziej gdyż grozi to uszkodzeniem ramy lub złamaniem wspornika. Jeżeli wspornik nie posiada takiego oznaczenia powinien być wsunięty w ramę na ok. 1/3 swojej długości, co w praktyce dla wsporników rowerów górskich oznacza minimum 10 cm. Jakkolwiek nie poleca się wsporników, które wystają więcej niż 280 mm ponad ramę to im większa część wspornika wsunięta jest w rurę podsiodłową tym bezpieczniej. Coraz częściej spotyka sie ramy które pozwalają wsunąć wspornik tylko na konkretną i dość niewielką głębokość. Należy sprawdzić czy chęć obniżenia siodełka np. przed stromym zjazdem może być zrealizowana. Użytkownicy niektórych ram full suspension powinni zwrócić baczną uwagę czy wystający w dół wspornik siodełka przy maksymalnym ugięciu wahacza nie uderza w ramę lub amortyzator. Jeżeli tak, należy skrócić wspornik.

Mocowanie siodła do wspornika
Sposobów mocowania jest wiele i tak naprawdę wszystkie markowe wyroby stabilnie utrzymują siodło we właściwej pozycji. Wybór sposobu regulacji i ustawiania siodła ma duże znaczenie. Wsporniki, w których siodło poziomuje się za pomocą pojedynczej śruby wymagają bardzo dokładnej obróbki jarzma. Wszelkie nierówności dyskwalifikują wyrób. Jarzma, w których regulacja odbywa się za pomocą dwóch śrub nie są już tak wrażliwe na niedokładności w obróbce i zapewniają bardzo dokładne ustawienie siodła. Generalną zasadą jest to, że jarzma wykonane metodą CNC zapewniają bardziej precyzyjną regulację. Rowerzyści preferujący niską kadencję lub dysponujący krótkimi ramami, powinni szukać wsporników, w których jarzmo jest wysunięte do tyłu, bo pozwala to wysunąć siodło maksymalnie do tyłu. Kupując wspornik należy także zwrócić uwagę na średnicę prętów siodełka. Cieńsze mają 7-8 mm a grubsze – stosowane w DH, FR i BMX - 9 mm. Pojawiają się wsporniki specjalnego typu w których zamiast do dwóch prętów siodełko mocuje się pojedynczą szyną. Są one kompatybilne wyłącznie z odpowiednimi siodłami.

Wsporniki amortyzowane
Aby poprawić komfort – szczególnie użytkownikom rowerów miejskich i trekkingowych – producenci stosują wsporniki amortyzowane. Wsporniki takie w bardzo wysokim stopniu poprawiają komfort jazdy oraz zwiększają przyjemność z niej czerpaną. Nie do pominięcia wydaje się kwestia zmniejszania obciążenia kręgosłupa rowerzysty. Szczególnie podczas jazdy po wybojach na rowerze o rekreacyjnej geometrii pionowo ustawiony kręgosłup narażony jest na duże przeciążenia i wstrząsy.

Wsporniki o regulowanej długości
Konstrukcja wspornika daje możliwość zmiany długości (a więc wysunięcia siodła) w czasie jazdy. Regulacja ta jest dokonywana najczęściej manetką z kierownicy. Takie rozwiązanie jest przydatne w trudnym terenie, gdy chcemy mieć siodło na innych wysokościach w czasie podjazdów i zjazdów.

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj