Wsporniki kierownicy - to trzeba wiedzieć
Czy rura sterowa widelca jest gwintowana?
Jeśli rura sterowa widelca na całej długości jest gładka wymaga sterów A-Head i takiegoż wspornika kierownicy (tzw. mostka). Widelec z rurą gwintowaną przeznaczony jest do sterów skręcanych i mostka mocowanego elementem rozporowym wewnątrz rury sterowej. Wszelkie modyfikacje tych systemów są niebezpieczne dla roweru i kolarza.
Średnica rury sterowej widelca
W przypadku wspornika typu A-Head mierzy się średnicę zewnętrzną rury sterowej. Zestawienie średnic przedstawiamy w tabeli. Przy mostkach typu A-Head w celu uzyskania mniejszej średnicy można stosować tuleje redukcyjne. W przypadku widelców z rurą gwintowaną mierzy się średnicę wewnętrzną i sterom 1” odpowiada średnica ø22.2 mm.
Średnica kierownicy
W rowerach MTB i szosowych występuje kilka standardów średnic kierownicy – zestawiamy je w tabeli. Im większa średnica kierownicy, tym sztywniejsze połączenie kierownicy i wspornika kierownicy.
Długość i kąt
Wsporniki kierownicy różnią się długością (odległością pomiędzy rurą sterową a kierownicą) i kątem (nachyleniem w stosunku do rury sterowej). Zmiana tych wartości skutkuje zmianą pozycji zajmowanej na rowerze oraz sposobem jego prowadzenia. Im dłuższy mostek tym pozycja będzie bardziej wyciągnięta, a rower spokojniej reagował będzie na ruchy kierownicą. Im kąt mniejszy tym niżej będzie umieszczona kierownica umożliwiając zajęcie bardziej sportowej, pochylonej pozycji. Dobór odpowiedniego wspornika zależy od indywidualnych preferencji kolarza. Wsporniki A-head można najczęściej montować w dwóch pozycjach (normalnie i „do góry nogami”), uzyskując dodatni lub ujemny kąt. Wśród rowerów trekkingowych i miejskich spotyka się wsporniki umożliwiające regulację kąta w dość szerokim zakresie. Niedoświadczony kolarz może dzięki takiemu wspornikowi znaleźć najdogodniejszą dla siebie pozycję.
|
|