Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Inne > Stery - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Stery - to trzeba wiedzieć

 

image A-Head czy gwintowane?
W rowerach stosowane są dwa systemy, dzięki którym możliwe jest skręcanie przedniego koła: A-Head i nakręcane na gwint. Jeśli rura sterowa widelca na całej długości jest gładka wymaga sterów A-Head i takiegoż mostka. Widelec z rurą gwintowaną przeznaczony jest do sterów skręcanych i mostka mocowanego na tzw. „duszę” (element rozporowy wsadzany do rury sterowej). Wszelkie modyfikacje tych systemów są niebezpieczne dla roweru i kolarza.

Średnice główki ramy
Rama do sterów jednocalowych ma główkę o średnicy wewnętrznej wynoszącej 30.2 mm (+/- 0.2 mm); do sterów 1 i 1/8” - 34.0 mm (+/- 0.2 mm). W rowerach do „ciężkich” dyscyplin coraz popularniejszy staje się standard 1.5” o powiększonej średnicy łożysk, gdzie główka ramy ma średnicę 49.6 mm a rura sterowa 38.1 mm. Najnowszym pomysłem jest łączenie w jednym rowerze łożysk o dwóch rozmiarach: 1 i 1/8” u góry i 1,5” u dołu. My za standardowe przyjęliśmy stery 1 i 1/8” i tylko inne dostępne rozmiary oznaczamy ikonami.

Zintegrowane i półzintegrowane
Niektóre główki ramy przystosowane są do tzw. sterów zintegrowanych, czyli takich, które pozbawione są misek wciśniętych w ramę. W tym rozwiązaniu łożyska maszynowe są osadzone bezpośrednio w główce ramy. Stery półzintegrowane (tzw. wewnętrzne) mają pomocnicze miski płytko osadzone w środku główki ramy.

Wysokość kołnierzy szalek
W przypadku szalek sterowych im więcej ich kołnierza wpuszczone jest w ramę tym lepiej. Takie stery są trwalsze i bardziej odporne, ale cięższe.

Wysokość zestawu sterowego
W zależności od konstrukcji i zastosowanych łożysk zestawy sterów różnią się wysokością. Ma to niewielki wpływ na sposób prowadzenia roweru, bo tylko nieznacznie zmienia jego ukątowanie. Natomiast przy wymianie sterów zmierz długość rury sterowej widelca i sprawdź czy nowe stery nie okażą się za wysokie.

Łożyska
Stery obracają się na różnego rodzaju łożyskach. Dominują łożyska w wieńcach. Łożyska kulkowe dość dobrze znoszą obciążenia w różnych płaszczyznach i dlatego są tak popularne w zestawach sterowych. Łożyska wałeczkowe i igłowe potrafią sprostać znacznie większym obciążeniom, ale tylko jeżeli występują one w płaszczyźnie poprzecznej sterów. Jest to powodem, dla którego często spotyka się dwa rodzaje łożysk w jednym zestawie sterowym. Łożyska muszą być dobrze uszczelnione, żeby płynnie się obracały nawet po bardzo błotnistej jesieni. Stery na klasycznych wieńcach powinny być bezwzględnie zaopatrzone w dobrej jakości uszczelnienie. Niektórzy producenci w wysokiej jakości sterach stosują uszczelnienia labiryntowe. Zaletą tego typu sterów jest bardzo łatwa konserwacja, która nie nastręcza kłopotów nawet przeciętnie uzdolnionemu mechanikowi. Łożyska maszynowe spotykane w droższych i bardziej prestiżowych kompletach sterowych są uszczelnione przez producenta. Jeżeli wytwórca sterów dodatkowo zaopatrzy je w labirynt lub „O-ring” powstaną stery nie do zdarcia. Od niedawna w rowerach stosowane są łożyska ceramiczne. Mogą być całoceramiczne lub hybrydowe. W tych pierwszych i bieżnie, i kulki są wykonane z materiałów ceramicznych (azotek krzemu, dwutlenek cyrkonu). W hybrydowych tylko kulki są ceramiczne. Elementy ceramiczne są przy znacznie niższej masie dużo wytrzymalsze na ścieranie i zużycie.

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj