Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Inne > Siodła - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Siodła - to trzeba wiedzieć

image

 

Budowa i wybór.
Niestety dobrać siodło można tylko metodą prób i błędów. Osoby jeżdżące sportowo z wysoką kadencją (pedałujące szybko) lepiej czują się na siodełkach wąskich i dość twardych. Przy wysoko umieszczonej kierownicy większy ciężar oparty jest o siodełko i lepiej umoszczone siodło będzie bardziej komfortowe. Szerokie siodła polecane są rowerzystom jeżdżącym z małą kadencją (pedałującym wolno). Ze względu na budowę anatomiczną kobiety przeważnie lepiej czują się na szerszych siodłach.

U mężczyzn niedopasowane siodło może doprowadzić do powikłań urologicznych z impotencją włącznie. Tradycyjnym materiałem na pokrycie siodła jest naturalna skóra. Najważniejszą jej zaletą jest to, że przepuszcza powietrze i parę wodną (pot). Skóra powinna być dość gruba, miękka i równo naciągnięta na szkielet siodełka. Gładka licowa skóra bywa śliska. Aby temu zaradzić producenci haftują albo lekko szlifują powierzchnię siodełka. Jednak odkąd technologia materiałowa poczyniła tak duże postępy trudno jednoznacznie stwierdzić czy siodełka pokryte skórą są lepsze od tych pokrytych materiałem syntetycznym. Szkielet powinien być jak najbardziej stabilny.

Warto zwrócić uwagę na siodełka ze specjalnymi otworami w szkielecie, dzięki którym zmniejsza się nacisk na krytyczne partie ciała. Siodełko powinno być elastyczne i twarde zarazem. Niektórzy producenci używają kilku rodzajów pianek i poduszek żelowych, żeby uzyskać właściwe parametry, czyli miękkie tam gdzie trzeba i nieco twardsze w innych miejscach. Podściółka musi zapobiegać dobiciu kośćmi kulszowymi do szkieletu siodełka. Pręty są sercem siodełka. Decydują one o komforcie i zdolności pochłaniania wibracji. Pręty odgrywają rolę sprężyn amortyzujących. Ze względu na elastyczność najlepszym materiałem, z którego mogą być zrobione jest tytan. Ale i pręty ze stali Cr-Mo doskonale spisują się w tej roli. W rowerach MTB i szosowych standardem są pręty o średnicy 7-8 mm. W rowerach FR i DH stosuje się grubsze pręty o średnicy 9 mm.

Coraz częściej spotyka się rozwiazania w których mejsce prętów zajmuje specjalna szyna. Rozwiązanie to wymaga kompatybilnego wspornika siodła i najczęściej pozwala na szerszy zakres regulacji wysunięcia przód - tył.

Terenowa jazda (strome podjazdy) często wymaga przenoszenia ciężaru ciała na nos siodła. Ważne, aby siodło do roweru górskiego było odpowiednio długie a ukształtowanie i umoszczenie noska umożliwiało w miarę wygodne siedzenie na nim. Rozcięcie boku siodła praktycznie kończy jego karierę. Żeby tego uniknąć producenci stosują panele wykonane z kevlaru lub keprotecu itp. Są to bardzo odporne na przetarcia tkaniny. Ich wadą jest zdolność do niszczenia spodenek. Dlatego najlepszym rozwiązaniem są odpowiednio wyprofilowane plastikowe osłony, najlepiej wymienne.

zobacz inne artykuły:

Jak dobrać siodło

Ustalenie wysokości siodełka

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj