Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Inne > Kierownice - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Kierownice - to trzeba wiedzieć

 

image Średnice kierownicy
W miejscu połączenia z mostkiem kierownice mogą mieć różne średnice. Zobacz tabelę zestawiającą je w dziale „Wsporniki kierownic”. Im większa średnica kierownicy, tym sztywniejsze połączenie kierownicy i wspornika kierownicy. Aby uzyskać większą średnicę niektórzy producenci do kierownicy dokładają specjalne nakładki. Na szczęście średnica kierownicy w miejscu mocowania dźwigni hamulcowych i manetek jest znormalizowana i wynosi ø22.2 mm.

Szerokość, głębokość, zasięg i kąt
Szeroka kierownica poprawia stabilność roweru, tym samym zmniejszając jego zwinność. Od kąta wygięcia kierownicy zależy wygoda nadgarstków. Im większy kąt, tym wygodniej ułożone dłonie, z drugiej strony silne wygięcie utrudnia jazdę na stojąco. W rowerach XC zazwyczaj stosuje się węższe (560-620 mm) kierownice proste lub gięte, o niewielkim kącie wygięcia w tył i głębokości od 15 do 25 mm. Kierownice FR i DH są zazwyczaj szersze (620-800 mm), bardziej wygięte w tył i mające większą głębokość (powyżej 40 mm).

Nowoczesne kierownice szosowe mają tzw. gięcia anatomiczne, które zapewniają wygodne uchwyty w paru pozycjach oraz ułatwiają operowanie klamkomanetkami. Szerokość kierownicy szosowej powinna odpowiadać zewnętrznej szerokości ramion kolarza i może wynosić od 400 do 460 mm. Zarówno zasięg jak i głębokość kierownicy szosowej należy dobierać w zależności od budowy ciała, pozycji przyjmowanej na rowerze oraz od techniki prowadzenia i pedałowania. Dodatkowo do kierownic szosowych można założyć specjalne nakładki umożliwiające zajęcie wygodnej pozycji dzięki podparciu łokci. Od nazwiska amerykańskiego kolarza Grega Lemonda nakładki te nazywane są „lemondkami”.

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj