Inne

Stery - to trzeba wiedzieć
A-Head czy gwintowane? W rowerach stosowane są dwa systemy, dzięki którym możliwe jest skręcanie przedniego koła: A-Head i nakręcane na gwint. Jeśli rura sterowa widelca na całej długości jest gładka wymaga sterów A-Head i takiegoż mostka. Widelec z rurą gwintowaną przeznaczony jest do sterów skręcanych i mostka mocowanego na tzw. „duszę” (element rozporowy wsadzany do rury sterowej). Wszelkie modyfikacje tych systemów są niebezpieczne dla roweru i kolarza.

Wsporniki kierownicy - to trzeba wiedzieć
Czy rura sterowa widelca jest gwintowana? Jeśli rura sterowa widelca na całej długości jest gładka wymaga sterów A-Head i takiegoż wspornika kierownicy (tzw. mostka). Widelec z rurą gwintowaną przeznaczony jest do sterów skręcanych i mostka mocowanego elementem rozporowym wewnątrz rury sterowej. Wszelkie modyfikacje tych systemów są niebezpieczne dla roweru i kolarza.

Kierownice - to trzeba wiedzieć
Średnice kierownicy. W miejscu połączenia z mostkiem kierownice mogą mieć różne średnice. Zobacz tabelę zestawiającą je w dziale „Wsporniki kierownic” (str. 470). Im większa średnica kierownicy, tym sztywniejsze połączenie kierownicy i wspornika kierownicy. Aby uzyskać większą średnicę niektórzy producenci do kierownicy dokładają specjalne nakładki. Na szczęście średnica kierownicy w miejscu mocowania dźwigni hamulcowych i manetek jest znormalizowana i wynosi Ø22.2 mm.

Wsporniki siodła - to trzeba wiedzieć
Średnica wewnętrzna rury podsiodłowej ramy. Średnica wspornika musi odpowiadać dokładnie średnicy wewnętrznej rury podsiodłowej, w przeciwnym wypadku najczęściej dochodzi do uszkodzenia ramy. Niedokładność rzędu 0.2 mm wyklucza stosowanie wspornika. Wiele firm produkuje swoje wsporniki w jednym lub w dwóch rozmiarach i oferuje specjalne tuleje redukcyjne. Doświadczenie uczy, że nawet w przypadku produktów firm o wysokiej renomie takie rozwiązania nie zawsze się sprawdzają.

Siodła - to trzeba wiedzieć
Budowa i wybór. Niestety dobrać siodło można tylko metodą prób i błędów. Osoby jeżdżące sportowo z wysoką kadencją (pedałujące szybko) lepiej czują się na siodełkach wąskich i dość twardych. Przy wysoko umieszczonej kierownicy większy ciężar oparty jest o siodełko i lepiej umoszczone siodło będzie bardziej komfortowe. Szerokie siodła polecane są rowerzystom jeżdżącym z małą kadencją (pedałującym wolno). Ze względu na budowę anatomiczną kobiety przeważnie lepiej czują się na szerszych siodłach. U mężczyzn niedopasowane siodło może doprowadzić do powikłań urologicznych z impotencją włącznie. Tradycyjnym materiałem na pokrycie siodła jest naturalna skóra. Najważniejszą jej zaletą jest to, że przepuszcza powietrze i parę wodną (pot).

Pedały - to trzeba wiedzieć
Zatrzaskowe czy platformowe? Tak jak i wiele innych komponentów pedały rowerowe przeszły wiele ewolucji. Najprostszym typem są pedały umożliwiające tylko oparcie na nich stóp. Często żeby zapobiec ślizganiu się podeszwy pedały zaopatrzone są w powierzchnie chropowate lub gumowe. Ich ewolucją są preferowane w sportach grawitacyjnych pedały platformowe o dużej powierzchni, często z dodatkowymi wkręconymi kołeczkami, tzw. pinami. Jednym z najważniejszych wynalazków usprawniającym jazdę na rowerze - tak górskim jak i szosowym - są pedały zatrzaskowe. Ich konstrukcja w połączeniu ze specjalnymi butami rowerowymi umożliwia trwałe połączenie pedału i buta. Jednak, gdy zachodzi potrzeba niewielki ruch stopą w określonym kierunku umożliwia błyskawiczne wypięcie.