Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Hamulce > Hamulce tarczowe - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Hamulce tarczowe - to trzeba wiedzieć

To trzeba wiedzieć

 

image Hydrauliczne czy mechaniczne?
Hamulce tarczowe dzielą się na hydrauliczne (w których specjalny płyn pośredniczy w przekazaniu siły z dźwigni do zacisku) i mechaniczne (do przekazania siły wykorzystano linkę hamulcową). Istnieją także konstrukcje łączące oba te systemy: do przekazania siły wykorzystano linkę, ale same klocki dociskane są płynem hydraulicznym. Dzięki prostszej konstrukcji hamulce mechaniczne są tańsze, jednak mają mniejszą siłę i jest ona trudniejsza do dozowania (słaba modulacja). Są też bardziej wrażliwe na zabrudzenia. Hamulce hydrauliczne pozbawione są tych wad i lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach pogodowych, są jednak droższe. Obecnie wszystkie dostępne hydrauliczne hamulce tarczowe działają w systemie otwartym. Oznacza to, że są wyposażone w zbiornik wyrównawczy, w którym gromadzi się rozgrzany płyn hamulcowy zwiększający swoją objętość podczas długotrwałego hamowania.

Elementy systemu
Hamulce tarczowe składają się z wielu współpracujących elementów. Przy planowaniu zakupów weź je wszystkie pod uwagę! Są to:

  • dźwignie hamulcowe wraz z przewodami hydraulicznymi i zaciskami (w przypadku hamulców hydraulicznych),
  • zaciski (w przypadku hamulców mechanicznych). Wraz z nimi stosuje się dźwignie, linki i pancerze od hamulców szczękowych,
  • tarcze hamulcowe o różnych średnicach,
  • piasty umożliwiające zamontowanie tarczy hamulcowej (o standardach mocowania – patrz dział „Piasty”.

Do czego to przykręcić?
Zarówno widelec (przedni zacisk hamulca tarczowego) jak i rama (tylny zacisk) muszą posiadać specjalnie przygotowane otwory montażowe do przykręcania zacisków hamulca. W chwili obecnej na rynku obowiązują dwa systemy mocowania zacisków: International (IS) i Post Mount. Ze względu na łatwiejsze ustawianie zacisku względem tarczy polecamy system Post Mount. Dla wzajemnej kompatybilności obu systemów stosuje się specjalne adaptery.

Materiały
Większość zacisków hamulców i dźwigni wykonana jest z aluminium. Dla zmniejszenia masy producenci stosują także stopy magnezu i włókna węglowe. Informacje na temat materiałów innych niż aluminium zamieściliśmy w linii „Uwagi”.

Hamulce wewnętrzne
Tym określeniem nazwaliśmy hamulce bębnowe i rolkowe. Ich zaletą jest schowanie głównych elementów hamujących wewnątrz uszczelnionych piast oraz bezobsługowość. Szczególnie hamulce bębnowe znane są od dziesiątków lat i z powodzeniem stosowane w rowerach miejskich. Firma Shimano wprowadziła hamulce rolkowe. Jest to modyfikacja hamulców bębnowych, w których okładziny hamulca są dociskane do wewnętrznej powierzchni piasty przez obracające się rolki. Ponieważ w hamulcach tego typu podczas hamowania wytwarza się bardzo dużo ciepła, często są one wyposażone w zewnętrzne tarcze chłodzące. Hamulce wewnętrzne są montowane albo do standardowych widelców i ram, albo wykorzystują mocowanie do hamulców tarczowych. Rolkowe wymagają też specjalnych piast przeznaczonych tylko do nich.

Średnica tarcz (mm)
. Większe tarcze zapewniają lepszą siłę hamowania, modulację i chłodzenie systemu. Mniejsze są lżejsze. Do XC i maratonów wystarczające są tarcze o ø160 mm. Do rowerów DH i freeride’owych polecane są tarcze ø180 mm i większe. Przy tak dużych tarczach (szczególnie ø203 mm) siły działające na widelec są olbrzymie i musi on być przystosowany do znoszenia takich obciążeń. Często spotykanym rozwiązaniem jest stosowanie z przodu tarczy o większej średnicy niż średnica tarczy z tyłu.

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj