Hamulce

Dźwignie hamulcowe - to trzeba wiedzieć
Kompatybilność. Dźwignie przeznaczone do hamulców typu V-Brake mają inną budowę od tych przeznaczonych do hamulców typu Cantilever i nie są one kompatybilne. Hamulce, w których połączono dźwignie przeznaczone do hamulców typu Cantilever z szczękami V-Brake będą się charakteryzowały olbrzymią siłą ścisku bardzo trudną do dozowania. W przypadku odwrotnym hamulce będą bardzo słabe.

Hamulce szczękowe - to trzeba wiedzieć
Kompatybilność. Dźwignie przeznaczone do hamulców typu V-Brake mają inną budowę od tych przeznaczonych do hamulców typu Cantilever i nie są one kompatybilne. Hamulce, w których połączono dźwignie przeznaczone do hamulców typu Cantilever z szczękami V-Brake będą się charakteryzowały olbrzymią siłą ścisku bardzo trudną do dozowania. W przypadku odwrotnym hamulce będą bardzo słabe. Również hamulce szosowe wymagają specyficznych dźwigni. Oprócz specjalistycznych szosowych mogą je także obsługiwać dźwignie do hamulców Cantilever.

Hamulce tarczowe - to trzeba wiedzieć
Hydrauliczne czy mechaniczne? Hamulce tarczowe dzielą się na hydrauliczne (w których specjalny płyn pośredniczy w przekazaniu siły z dźwigni do zacisku) i mechaniczne (do przekazania siły wykorzystano linkę hamulcową). Istnieją także konstrukcje łączące oba te systemy: do przekazania siły wykorzystano linkę, ale same klocki dociskane są płynem hydraulicznym. Dzięki prostszej konstrukcji hamulce mechaniczne są tańsze, jednak mają mniejszą siłę i jest ona trudniejsza do dozowania (słaba modulacja). Są też bardziej wrażliwe na zabrudzenia.