Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Amortyzacja > Amortyzatory tylne (dampery) - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Amortyzatory tylne (dampery) - to trzeba wiedzieć

image

Decydując się na zakup tylnego amortyzatora (tzw. dampera) trzeba pamiętać, że nie wystarczy, aby odpowiednie wymiary się zgadzały. Producenci ram full suspension projektują je w oparciu o konkretną charakterystykę dampera lub na odwrót. Damper jest odpowiednio projektowany do konkretnej kinematyki zawieszenia. Koniecznie trzeba o tym pamiętać, żeby nie zdarzyło się tak, że nowiutki powietrzny amortyzator ma SAG (ugięcie wstępne) wynoszący 80% skoku, mimo napompowania go do granic możliwości. Dlatego przed zakupem należy sprawdzić, jakie amortyzatory można zakładać do ramy lub, do jakich ram przeznaczony jest damper. Niektórzy producenci podają takie informacje.

Wymiary
Długość montażowa amortyzatora (eye to eye). Jest to najistotniejsza wielkość. Mierzy się ją pomiędzy osiami „oczek” wyprostowanego dampera.
Szerokość i średnice tulejek. Należy sprawdzić rozstaw blach w punktach mocowania dampera w ramie i dobrać tulejki zapewniające odpowiednią szerokość. Bardzo istotna jest także wewnętrzna średnica montażowa w tulejkach. Musi ona pasować do średnicy zewnętrznej śrub mocujących damper. Niektóre dampery są sprzedawane wraz z tulejkami, ale to nie gwarantuje, że uda się od razu zamontować amortyzator w ramie.
Gabaryty amortyzatora. Może się okazać, że jakieś pokrętło regulacyjne, zbiorniczek z olejem, czy inny element amortyzatora będzie kolidował z ramą. Pół biedy, jeśli nie da się zamontować amortyzatora na żaden z czterech sposobów. Gorzej, jeśli po zamontowaniu nie sprawdzisz czy przy ugięciu zawieszenia, nie dochodzi do kolizji amortyzatora z elementami wahacza. Możesz zniszczyć amortyzator i ramę, a wtedy żadna gwarancja nie pomoże.

Medium ściskane
Czyli innymi słowy rodzaj sprężyny. W tylnych amortyzatorach są tylko dwie opcje: sprężyna lub powietrze. Często powietrzny amortyzator nie będzie pasował (nie będzie miał odpowiedniej charakterystyki pracy) do ramy, w której producent fabrycznie montował „sprężynowca”. Objawy takiej niekompatybilności to zapadanie się zawieszenia, mimo pompowania dampera do granic możliwości. Podobnie może się zdarzyć w ramach, w których był wcześniej inny damper powietrzny. Temat jest trudny i trzeba dokładnie przestudiować dokumentacje techniczną ramy i amortyzatora. Niektórzy producenci podają, do jakich ram pasują ich amortyzatory. W przypadku ram może się okazać, że np. jedna para otworów montażowych służy do zamocowania dampera powietrznego, a druga do sprężynowego.

Tłumienie
W produkowanych obecnie damperach stosuje się tłumienie hydrauliczne. Stosowane jest ono zarówno w amortyzatorach powietrznych jak i sprężynowych.
W przypadku amortyzatorów tylnych przeciwdziałanie kołysaniu wywoływanemu pedałowaniem ma pierwszorzędne znaczenie. Dzieje się tak, gdyż wielu producentów ram - szczególnie jednozawiasowych - przerzuca tłumienie pompowania właśnie na dampery. Stąd, tak jak w przypadku widelców, producenci damperów stosują różne systemy przeciwdziałające pompowaniu. Ich idee działania i nazwy są takie same, jak w przypadku amortyzatorów przednich, więc odsyłamy Was do słowniczka.

Regulacje
W tylnych amortyzatorach można ustawiać takie same parametry jak w przypadku widelców amortyzowanych.

Legenda

info - regulacja jest możliwa tylko przy użyciu specjalnej pompki. info - regulacja zdalna dokonywana manetką umieszczoną na kierownicy.
info - regulacja zewnętrzna, pokrętłem lub dźwignią. info - konstrukcja z pneumatyczną komorą negatywną.


wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj