Amortyzatory przednie - to trzeba wiedzieć
Decydując się na wymianę amortyzatora trzeba pamiętać o dwóch aspektach: przeznaczeniu i kompatybilności.
Przeznaczenie
Upraszczając, przeznaczenie amortyzatora można utożsamić z jego skokiem. Zależność pomiędzy stylem jazdy a skokiem jest bardzo prosta: im ostrzej jeździmy w trudnym terenie, tym większy skok amortyzatora jest nam potrzebny. I tak z jednej strony, widelce przeznaczone do DH (downhillu) mają skok powyżej 170 mm, mocną dwupółkową konstrukcję i mocowanie piast osią o średnicy 20 mm. Widelce MTB do Cross Country (XC) mają sięgający 80 mm skok i są bardzo filigranowe. To w zupełności wystarcza, bo w tej dyscyplinie niska masa jest priorytetem. Poniższa tabelka przedstawia w przybliżeniu zakres skoku adekwatny do odpowiedniej dyscypliny kolarstwa.
Skok |
Przeznaczenie widelca |
Rodzaj roweru |
do 60 mm | trekking | hardtail |
80 mm | wyścigi cross country | hardtail |
80-100 mm | cross country, maratony, turystyka | hardtail, full suspension |
100-140 mm | enduro | full suspension |
100-120 mm | 4X, dual, dirt | hardtail |
140-170 mm | freeride | full suspension |
powyżej 170 mm | downhill | full suspension |
Gdy już wiesz, jaki skok powinien mieć twój amortyzator, musisz wybrać taki, który spełni twoje oczekiwania będące kompromisem pomiędzy parametrami technicznymi a zasobnością portfela. Musisz pamiętać, że widelce o bardzo małej masie oraz te o dużym skoku mają jedną wspólną cechę. Wysoką cenę, która nie wynika z pazerności producentów, lecz jest efektem użytych skomplikowanych rozwiązań technicznych i zaawansowanej technologii koniecznych do wykonania poszczególnych części widelca. Można zbudować tani widelec o wielkim skoku, można niedrogo sprzedawać lekkie widelce. Trudności pojawiają się, kiedy do głosu dochodzi potrzeba efektywności i trwałości. Wysokie ceny widelców enduro wynikają z tego, że przy znacznym skoku, muszą mieć małą masę.
Zakupiony amortyzator powinien pasować nie tyko do roweru (o czym w dalszej części), ale również do użytkownika - jego masy i stylu jazdy. Takie dopasowanie jest możliwe poprzez liczne regulacje.