Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Rowery i ramy > Rozmiar ramy - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Rozmiar ramy - to trzeba wiedzieć

 

Zalecany rozmiar ramy

image

Tabela ma stanowić pomoc w znalezieniu właściwej wielkości ramy. Podane rozmiary, dla danej długości nogi, należy traktować orientacyjnie. Przed dokonaniem zakupu koniecznie trzeba przymierzyć rower w dwóch sąsiednich rozmiarach ramy i dopiero na tej podstawie podjąć ostateczną decyzję.

Na dobranie rozmiaru ramy trzeba poświęcić dużo czasu i uwagi. Jeżeli nie masz doświadczenia, warto skorzystać z pomocy niezależnego eksperta. Oto kilka uwag, które mogą być pomocne w samodzielnym wyborze.

Optymalny rozmiar ramy to raczej przedział, w którym mieszczą się rowery, na których dany rowerzysta dobrze się czuje. Nie sposób ustalić jednego wzorca, według którego można dobrać rozmiar ramy. Należy pamiętać, że wspornik siodełka zapewnia spory zakres regulacji, ale to nie wszystko. Istotnym parametrem ramy jest jej długość, a jest ona ściśle skorelowana z wysokością ramy właśnie. Szosowcy mówią nawet, że długość ramy jest jak rozmiar buta. Można stosować wkładki, można wypchać czubek watą, ale nie będzie to już to samo... Dla osoby o krótkich nogach, długim korpusie i ramionach ideałem będzie możliwie jak największy rozmiar ramy. Tylko wtedy pozostanie dość miejsca na wyciągnięcie grzbietu ponad górną rurą ramy. Dla osób z długimi nogami i kobiet polecamy możliwie najmniejszy rozmiar ramy, czyli wspornik siodła wysunięty najlepiej do znacznika i niezbyt długi wspornik kierownicy.

Maksymalny rozmiar ramy
Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji. W rowerze górskim, kiedy rowerzysta stoi okrakiem nad ramą, musi mieć możliwość uniesienia przedniego koła co najmniej 15 cm nad ziemię. W rowerach przeznaczonych do użytkowania w łatwiejszym terenie rama może być nieco wyższa, czyli koła nie trzeba unosić tak wysoko (wystarczy 7-10 cm).

Minimalny rozmiar ramy
Na wsporniku siodełka znajduje się specjalny znacznik informujący o maksymalnym wysunięciu go z ramy. Pod żadnym pozorem nie wolno go przekraczać nawet o centymetr! Grozi to wypadkiem, uszkodzeniem ramy, a w najlepszym wypadku całkowitym zniszczeniem wspornika. Rowerzysta musi mieć możliwość optymalnego wyprostu kolan. Kiedy pedał znajduje się w najniższej pozycji, kolano powinno być nieznacznie ugięte.

Przelicznik wzrostu
Długość nogi należy mierzyć po wewnętrznej stronie uda, od pięty bosej stopy do krocza. Inne sposoby ustalenia wysokości siodełka znajdziecie na TUTAJ. Do optymalnej wysokości siodełka trzeba niestety dojść metodą prób i błędów.

Sposób 1
Wsiądź na rower, niech pomocnik przytrzyma cię za kierownicę tak, żebyś się nie przewracał na boki. Na pedałach oprzyj pięty, przekręć pedałami do tyłu, jeżeli w momencie obracania stawy kolanowe prostują się zupełnie, a jednocześnie nie przesuwasz pośladków z jednej na drugą stronę siodełka oznacza to, że jest ono ustawione na prawidłowej wysokości.

Sposób 2
Zmierz długość nogi od podłoża do krocza. Jeżeli szukasz rozmiaru roweru górskiego wynik w centymetrach należy pomnożyć przez współczynnik 0,57. Jeżeli próbujesz dobrać wielkość ramy szosowej, to mnóż przez współczynnik 0,67. Jeżeli ma to być rower trekkingowy - 0,63. Uzyskany wynik to rozmiar w centymetrach. Ponieważ rozmiary rowerów górskich podawane są zazwyczaj w calach, należy wykonać jeszcze jedno dzielenie, tym razem przez 2,54.

Sposób 3
Ustalono, że optymalny kąt pomiędzy podudziem a udem mierzony od przodu kończyny, przy korbach w pozycji pionowej wynosi 70° i 140°. Optymalny czyli w tym wypadku najlepszy dla przeciętnego człowieka. Nie ma takich. Każdy człowiek jest zbudowany inaczej, jedni są silniejsi co drudzy nadrabiają szybkością itp. Minimalnie niższa pozycja siodła pozwala wyzwolić większą silę, wyższa pozwala utrzymać wysoką kadencję (tempo obracania pedałami).

 

image Dzieci
Rowery dziecięce nie mają sygnowanych rozmiarów ram. Bezpośrednia przymiarka jest nieodzowna. Żeby z grubsza ułatwić planowanie zakupów, można wyjść od wielkości kół. Kółka 12” pozwolą na jazdę najmłodszym trzy-, czteroletnim maluchom. Potem zaczynają się schody, bo w obecnych czasach wzrost dzieci w podobnym wieku jest niezmiernie zróżnicowany. „Szesnastki” (16”) stworzono dla 4–7-latków. Ale często w tym samym czasie otwiera się dla młodego rowerzysty(tki) era kół 20”. Teoretycznie powinny wystarczyć do początku podstawówki (5–9 lat), ale społeczeństwo nam rośnie na potęgę. Mimo wszystko doświadczenie podpowiada, że „komunijny” rower powinien mieć koła nie większe niż 24”. Jeśli chcesz pociesze zafundować dorosły rower górski, czyli na kołach 26”, upewnij się czy wyrosła już na co najmniej metr pięćdziesiąt. W obecnych czasach „komunista” o tym wzroście nie jest wyjątkowy. Kup zatem dorosłego górala o jak najmniejszej ramie (max.15”). Nie oszczędzaj na ramie, musi być jak najlżejsza. Dzieci mamy wysokie, ale ciężki rower może je skutecznie zniechęcić do jazdy w ogóle. A tego chyba nie chcemy?

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj