Jesteś tutaj:Strona Główna > Katalog > Rowery i ramy > Rozmiar i geometria ramy - to trzeba wiedziećrejestrujzaloguj

Rozmiar i geometria ramy - to trzeba wiedzieć

Rozmiar i geometria ramy jest sposobem na dostosowania roweru do ciała użytkownika. Dopasowanie przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty.

Geometria wyznaczona jest przez punkty podparcia rowerzysty: kierownicę, oś suportu (a zatem pedały) i siodełko oraz obie osie kół. Już starożytni Grecy wykoncypowali, że zmieniając jeden kąt w trójkącie, zmieniają się wartości pozostałych i odległości pomiędzy nimi. Konstruktor nie można zmienić np. tylko rozstawu osi, żeby osiągnąć określony cel. Zmiana jednego parametru wpływa na następne. Umiejętnie dobierając odległości i kąty zawarte pomiędzy tymi punktami można sprawić, że rower będzie tak, a nie inaczej zachowywał się na trasie, skręcał, skakał, podjeżdżał, a nawet amortyzował!

Przelicznik wzrostu na rozmiar
Długość nogi należy mierzyć po wewnętrznej stronie uda, od pięty bosej stopy do krocza. Inne sposoby ustalenia wysokości siodełka znajdziecie na www.bikeboard.pl. Do optymalnej wysokości siodełka trzeba niestety dojść metodą prób i błędów

image

Tabela ma stanowić pomoc w znalezieniu właściwej wielkości ramy. Podane rozmiary, dla danej długości nogi, należy traktować orientacyjnie. Przed dokonaniem zakupu koniecznie trzeba przymierzyć rower w dwóch sąsiednich rozmiarach ramy i dopiero na tej podstawie podjąć ostateczną decyzję.

Rozmiar
To często jedyny parametr geometrii ramy podawany przez producenta. I nie zależy od niego praktycznie nic... Oprócz możliwości wysunięcia siodła i dopasowania roweru do jeźdźca. Jednak nie można przecenić jednej cechy. Wielkość ramy – czyli długość rury podsiodłowej – bezpośrednio wpływa na długość górnej rury, rozstaw osi, czyli – jak to już napisaliśmy wcześniej – na wszystkie parametry geometrii. Rower w rozmiarze L pod tym samym rowerzystą zachowuje się zupełnie inaczej niż ten sam model o wielkości S! Wielkość ramy i cechy wypływające z geometrii ramy dopasowane są ściśle do wysokości (głównie) użytkownika. Warto pamiętać, że ramy przeznaczone do skoków muszą być dla tego samego rowerzysty mniejsze od ram XC. Mniejsze ramy pozwalają łatwiej wpływać na tor lotu, wspomagają wykonywanie trików i są łatwiejsze do manewrowania. Większe (hardtaile) lepiej amortyzują wibracje, stabilniej się prowadzą, są spokojniejsze.


Długość górnej rury
Od długości górnej rury (A) zależy pozycja, jaką rowerzysta zajmuje na rowerze. Im jest ona dłuższa, tym bardziej pochylony jest tułów pedałującego. Niepodważalnym faktem jest wyższa efektywność pedałowania pochylonego kolarza, wynikająca nie tylko z poprawy aerodynamiki sylwetki, ale z przesłanek biomechanicznych. Każdy kij ma dwa końce – wyciągnięcie sylwetki do przodu wywołuje przeniesienie znacznej części ciężaru ciała na ręce rowerzysty. To ujemnie wpływa na komfort jazdy, ogranicza widoczność oraz utrudnia panowanie nad rowerem. Zwracamy jednak uwagę, że często długość górnej rury ramy korygowana jest stosowaniem krótkich wsporników kierownicy. Przed wyciągnięciem pochopnych wniosków należy sprawdzić tę wartość.

Kąt podsiodłowy
Właściwie dobrany (D) gwarantuje najefektywniejsze pedałowanie zarówno na stojąco, jak i na siedząco oraz płynne przejście z jednej do drugiej pozycji. Po latach badań i doświadczeń okazało się, że kąt 73° pozwala zachować właściwe ułożenie podudzia (pozycja kolana względem stawu śródstopno-palcowego palucha) bez względu na wzrost proporcjonalnie zbudowanego rowerzysty. Oczywiście, jest to wartość średnia i zdarzają się odstępstwa. Po prawej stronie prezentujemy informacje jak odstępstwa od kanonu geometrii wpływaja na jazdę. Od kąta podsiodłowego zależy też rzut środka ciężkości względem tylnej osi roweru. Dlatego rowery o bardziej zjazdowej proweniencji miewają kąt podsiodłowy o dużo mniejszej niż 73° wartości. Dzięki temu lepiej prowadzą się na zjazdach i na większych stromiznach pozwalają pozostać na siodełku. Większy kąt (>73°) sprzyja wysokiej kadencji, mniejszy wspomaga wypychanie nóg do przodu i wolne, lecz mocne obroty korbami. Kąt podsiodłowy ma wpływ na rozstaw osi roweru. Kąty o większej wartości wymuszają zwiększenie rozstawu osi, bo „skraca się” górna rura ramy.

Kąt główki ramy
Kąt nachylenia główki ramy (C) względem poziomu odgrywa zasadniczą rolę w samosterowaniu roweru i jego skłonności do poprawiania błędów kierującego. Standardem w MTB XC jest kąt 71°, im większy wpływ grawitacji na napędzanie docelowego roweru, tym bardziej projektanci zmniejszają wartość kąta. Szosowcy i crossowcy cenią sobie większe kąty ramy głównie dlatego, że rowery żwawiej skręcają, a sterowanie w mniejszym stopniu jest zakłócane ciągnięciem kierownicy do góry podczas pedałowania na stojąco. Im kąt główki ma większą wartość, powiedzmy 72°, tym rower jest bardziej wrażliwy. Już stosunkowo niewielki ruch kierownicą wywołuje znaczny skręt roweru. Im mniejszy kąt (powiedzmy 70°,) tym kierownicę ciężej skręcić (mniej odbija po uderzeniu w np. kamień), rower jest stabilniejszy i łatwiej go opanować przy wysokich prędkościach. W rowerach grawitacyjnych kąty 65–69° nie są rzadkością. Po prostu na stromych zjazdach rowery o takiej geometrii zachowują sterowność.

Długość tylnego widelca
Odległość pomiędzy osią tylnego koła i osią suportu (B). Standardem branżowym dla rowerów MTB XC są 425 mm, a w szosówkach ok. 408 mm. W rowerach terenowych od niego zależy obciążenie tylnego koła, a tym samym przyczepność na podjazdach. Im krótszy tylny widelec, tym na podjeździe większa część masy rowerzysty wspiera się na śladzie tylnej opony. Dzieje się tak bez względu na to, czy rowerzysta siedzi na siodle, czy pedałuje na stojąco. Znany jest także wpływ długości tylnego trójkąta na skrętność roweru. Rower z krótszym tyłem szybciej wychodzi z zakrętu. Baza kół Odległość pomiędzy osiami kół mierzona w poziomie (E). W naszym Katalogu nie podajemy tej wartości, ale warto wspomnieć, o jakich cechach decyduje. Jest wynikiem kątów, długości górnej rury i tylnego widelca. Im szybciej ma się poruszać rower górski (w dół), tym baza kół jest większa. Im dłuższa baza kół, tym rower spokojniej zachowuje się w trudnym terenie i na nierównych trasach. Jest też trudniej skrętny i wymaga większego zachodu przy próbach odciążenia któregoś z kół, czy przejścia na tylne. Niższym użytkownikom trudniej pokonać tę inercję „długiego” roweru.

Wzór metra w geometrii roweru
Oto przeciętne wartości geometryczne ram trzech typów rowerów. Żeby unaocznić, jak wpływają zmiany parametrów podaliśmy informacje o tym, jak zmieniają się cechy, kiedy dany parametr rośnie lub maleje. Wszystkie poniższe dane należy traktować poglądowo.

image

image

image

Rower MTB

Rower szosowy

Rower napędzany grawitacją

wczytywanie...

schowek

Aby korzystac ze schowka musisz być zalogowany

porównaj